23/12/2010

Świąteczna lista życzeń - część III. Kulinarnie

To już oficjalne: brytyjskie sery są najlepsze na świecie. W czasie międzynarodowych targów w Birmingham pod nazwą BBC Good Food Show, ponad 200 ekspertów z 29 krajów oceniło 2 629 (!) serów z całego świata (nie wiem, czy były i polskie) i najlepszym ogłosiło ser pleśniowy z Kornwalii, Cornish Blue. Mój plan zatem, szczęśliwie łatwy w realizacji, to spróbowanie tego sera.
Tymczasem jedno świąteczne życzenie już spełniłam, bo zakupiłam w naszych lokalnych delikatesach* uznawany za najlepszy gatunek Stiltona, Colston Bassett Stilton. Jeśli lubicie Stiltona, koniecznie spróbujcie właśnie ten.
Cornish Blue w specjalnym ceramicznym pojemniku - sery pleśniowe w UK często można kupić w takich słojach, zwłaszcza w okresie świątecznym
Ten piękny ceramiczny pojemnik pochodzi z kornwalijskiej manufaktury Cornishware by T.G. Green, której porcelana w marynistycznym stylu od dawna bardzo mi się podoba. Mam ich pojemnik na kuchenne utensylia, ale chciałabym mieć komplet naczyń.
Oprócz tradycyjnej porcelany błękitno- białej (Cornish Blue), mają także bardzo świątecznie wyglądającą porcelanę czerwono - białą (Cornish Red).
Taki kredens, wypełniony tą porcelaną, to kolejne życzenie świąteczne.
Marzy mi się też baryłka z 10 - letnim octem balsamicznym.

Na razie zakupiłam w prezencie dla M. baryłkę z dobrą kawą, ze znakomitego sklepu Sea Island Coffee.


Choć bez kawy nie funkcjonuję, wypijam ostatnio litry wspaniałej herbaty Milk Oolong, kupionej w naszym lokalnym, niesieciowym sklepie specjalizującym się w rzadkich gatunkach herbaty, Char , o którym już pisałam.
To herbata pół-fermentowana, czyli ani czarna, ani zielona, tylko coś pomiędzy. Słowo "milk" (mleko) w opisie odnosi się do jej niezwykłego smaku - tak, jakby dodano do niej odrobinę skondensowanego mleka. Nie jest to aromat ciężki czy słodki, lecz subtelny.


Tradycyjnie kupuję M na Gwiazdkę książki kucharskie - sobie zresztą, jako cookbookoholiczka, też.

W tym roku M dostanie ten, bardzo gruuby, podręcznik kuchni włoskiej.
A ja sobie kupiłam w TK Maxx'ie za bardzo przystępną, niższą nawet niż w Amazonie, cenę Feasts Hestona. Do tego sklepu chodzę wyłącznie po książki kucharskie (tip: wiele książek Gordona Ramsaya kupicie w tutejszych TK Maxx'ach niemal za bezcen, bo w UK pozostaje on daleko w tyle za Nigellą czy Jamie'm, jeśli chodzi o sprzedaż książek, o powodach kiedy indziej), rzeczy marki Le Creuset (trafiają się nawet pojedyncze sztuki w ikonicznym kolorze Volcanic) oraz niemieckie i włoskie specjały (w tym, w którym byłam, było też mnóstwo wyrobów polskiego Mieszka) - w czasie ostatniej wyprawy kupiłam pyszne Lebkuchen.




O naszym menu świątecznym i o narodowej liście bożonarodzeniowych przebojów kulinarnych  jeszcze napiszę, choć nie wiem, czy zdążę przed świętami.

*Delikatesy należą do bardzo znanego w UK szefa kuchni, James'a Martina. Choć pochodzi on z Yorkshire, szlifował swoje umiejętności pastry chef'a (szef specjalizujący się w deserach i słodkich wypiekach) w Winchesterze, i nadal mieszka niedaleko.

2 comments:

  1. zachwycil mnie ten bialo-niebieski ceramiczny pojemnik.
    rozejrze sie tez za Milk Oolong bo Twoj opis Aniu tak smakowicie zabrzmial.

    ReplyDelete
  2. Ten tekst naszpikowany jest słowami-kluczami, na widok których zawsze się uśmiecham: ser, Stilton, Heston (!!!), książki kucharskie, James Martin, Yorkshire (!!!!!). O Cornish Blue czytałam, jeszcze nie próbowałam, teraz to już koniecznie muszę się za nim rozejrzeć. Mamy ostatnio obsesje na punkcie serów, potrafimy odmówić sobie wędliny, aby kupić droższy ser. ;)

    P.S. Cieszę się, że zawartość paczki dotarła w całości i że sprawiłam Ci radość. :) Pozdrawiam i życzę spokojnych świąt!

    P.S. 2. Ciekawa jestem, co napiszesz o książkach Ramsaya - moim zdaniem nie są sprzedawane za śmieszne pieniądze (ich cena spada bardzo szybko po premierze), bo to zły kucharz, z kiepskimi pomysłami kulinarnymi. Kucharzem jest świetnym. Problem polega na tym, że to cham. I tu widziałabym problemy ze sprzedażą jego książek.

    ReplyDelete

Kłaniam się!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails